Start

Om Robotsidan

Mekanik

Elektronik

Omvandlare

Tävlingar

Viktklasser

Regler

Boktips

Sponsorer

Kontakt

 

 


Hjul eller Larvband

En av alla saker man måste tänka på är hur roboten skall förflytta sig.

Som bekant finns det många sätt att ta sig fram här i världen, och detta gäller förstås också för robotar. Vissa förflyttar sig med hjälp av ben, medan andra tar sig fram genom bruket av exempelvis larvband eller riktade luftflöden. Självklart har alla dessa förflyttningsmetoder sin givna plats i samhället, och för att illustrera detta skulle jag vilja nyttja en modern stridsvagn som exempel.

M110

Ett fordon av detta slag skulle troligtvis vara både långsamt, och i många fall kanske även visuellt frånstötande, om det tog sig fram med hjälp av ben, och samtidigt skulle det krävas nästan barnsligt stora bränslevolymer om en fullstor vagn på sissådär 50 000 kilo skulle förflytta sig enbart medelst riktade flöden av hastigt sönderdelad väteperoxid. På plant underlag skulle det troligtvis i många fall fungera minst lika bra med hjul som med larvband, men om jag förstått saken rätt så utkämpas moderna strider endast undantagsvis på nyskurade marmorgolv...

Visserligen finns det hjulgående terrängfordon som tar sig fram fantastiskt bra även på platser där det borde vara praktiskt taget omöjligt att färdas. På detta är inte minst Chainlink ett utmärkt exempel, men när det gäller tungt bestyckade pansarfordon vill jag nog ändå påstå att larvband är ett av de bättre alternativen....men, när det gäller robotar så ställer jag mig mera frågande till larvbandens existensberättigande...

 

 

 

Jag måste visserligen medge att det är få saker som är så snyggt på en robot som ett par riktigt fina larvband, men dessvärre har de en rad nackdelar. Till att börja med är det relativt svårt att konstruera en uppsättning bra larvband. Man kan ju naturligtvis köpa färdiga band men de har tyvärr en tendens att kunna kosta en kännbar slant, och dessutom har de lagt sig till med den fula ovanan att oftast väga betydligt mer än hjul.

Avslutningsvis skulle jag bara för säkerhets skull vilja ägna ett par rader åt att informera om att jag redan är mycket väl medveten om att en M110 vanligtvis väger en bra bit under 30 ton, och att den under normala omständigheter inte heller brukar räknas som en stridsvagn. Spydiga kommentarer om detta undanbedes därför... :-)