Blybatterier

( SLA )

 
Inuti alla blybatterier finns det, förutom själva blyet, även en elektrolyt som består av syra, men det finns i huvudsak tre olika varianter på hur batterierna är uppbyggda.
 
 
 
 

Sekundär-batterier

Bly (SLA)
Nickel-Metalhydrid (Ni-Mh)
 
1.     Till att börja med så har vi de "vanliga bilbatterierna", där syran tillåts skvalpa fram och tillbaka bäst den vill mellan blyplattorna, men dessa batterier är i vanliga fall inte tillåtna i tävlingssammanhang, eftersom syran rinner ut på arénagolvet om/när batteriet går sönder. Dessa batterier tenderar även att inte alltid kunna hålla riktigt tätt om de vänds upp och ner, vilket även detta är en mindre uppskattad egenskap, eftersom detta är ett ganska vanligt förekommande fenomen i tävlingssammanhang.
 
 
2.     Nästa batterityp består av ett i grunden likadant batteri, men där konstruktörerna haft den goda smaken att låta elektrolyten vara uppsugen i glasfiberull, eller någonting i den stilen. Genom att den frätande vätskan ligger stilla inne i ullen slipper man ifrån många av problemen som uppstår vid fritt skvalpande syra, och dessa batterier brukar därför vara tillåtna vid de flesta tävlingar.
 
 
3.     Den tredje varianten är ett batteri där syran förekommer i form av en slags gel, istället för i flytande form, och för egen del skulle jag vilja påstå att detta är den bästa varianten. I likhet med glasfibervarianten brukar dessa batterier kunna vändas lite hur som helst utan att elektrolyten ger sig ut på några längre utfärder, och skulle batteriet gå sönder så stannar det mesta kvar i batteriet i alla fall.
 
 
Oavsett vilken typ av blybatteri du har, bör du dock vara noga med att följa tillverkarens rekommendationer beträffande laddning och dylikt. Vissa batterier måste exempelvis laddas i upprätt läge, även om de sedan kan vältas medan de används.