H-brygga

Det är enkelt att bygga en H-brygga. Och billigt är det också. Dessvärre utgör H-bryggan ett så kallat "Bang-Bang"-system, som bara klarar av att ge full gas i de olika riktningarna, alternativt ingenting alls. Förutsatt att du har någorlunda kraftiga motorer, kan det därför bli besvärligt att smyga fram med roboten.

 
Hur bygger man en H-brygga?

Tja, har du bara ett par växlande relän till övers, så kan du bygga en H-brygga enligt den här principen:

Det kan dock vara värt att nämna att just den här varianten inte har något neutralläge, vilket ju naturligtvis kan vara nog så irriterande... :-)

Skulle du nu råka vara en sån där kräsen rackare, som inte nöjer sig med att bara bestämma rotationsriktningen på motorn, utan dessutom gör anspråk på möjligheten att även kunna bestämma när motorn skall vara igång, så skulle jag vilja rekommendera att du också sätter in ett relä i serie med bryggan, som reglerar när strömmen skall vara tillslagen.

 
 
Det här är ett annat alternativ på hur man kan bygga:
 
 
Med den här varianten behöver man inget speciellt relä som sköter när strömmen skall vara av eller på, eftersom alla relän är öppna i neutralläget. Personligen tycker jag att det här är den bästa bryggvarianten, och en av anledningarna till det, är att den enkelt kan byggas med hjälp av halvledare, istället för med relän.
 
 
H-bryggan är i vilket fall som helst en tämligen primitiv metod, vars enda stora fördel tydligast framträder när det är dags att gå till kassan... I så gott som samtliga andra situationer skulle jag nog vilja påstå att ett "riktigt" fartreglage är vida överlägset.